onsdag 14 mars 2018

Vi måste tänka om. Det finns absolut ingen anledning att byta ut vårt modersmål mot ensidig engelska.

Hej!
Jag vill berätta om min blygsamma insats till försvar för svenska språket:
Då jag ringde Anicura djursjukhus (Albano resp. Bagarmossen), möttes jag av ett långt meddelande med olika knappval för att komma vidare i systemet. Då mitt ärende var synnerligen akut med en förgiftad hund som måste få vård blev jag så förvirrad av instruktionen ”Press keystar”. Så småningom förstod jag att man menade ”Tryck stjärna”. Blev såpass irriterad att jag skrev till företaget och klagade. Påpekade axiomet att vi i Sverige har rätt att få en instruktion på svenska i ett så viktigt sammanhang.

Efter ett par dagar fick jag ett vänligt pappersbrev från ansvarig person samt en check på 200:- Hon tackade för ”en värdefull och viktig synpunkt” och lovade att omgående ändra deras telefonsvar. Jag kände mig så nöjd med att ha agerat!

Hälsningar
Annelie Wollenius

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar