torsdag 7 april 2016

Från Hallands Nyheter, 22 maj, 2011.

Han är mer känd som Mikael Gaunitz med ett förflutet som politiker och idrottsledare i hemstaden. HN-läsarna känner säkert också igenom honom som flitig insändarskribent.
Den konstnärliga utbildningen inleddes med privatundervisning hos olika konstnärer i början av 1970-talet. Men han har egentligen bara jobbat sporadiskt med konsten genom åren. Först 2008 började han skulptera igen på allvar och började kalla sig Mika i förnamn. Nu finns även moderns efternamn Renard med på slutet.
– Jag har bestämt mig för att jobba med temat organiska former helt och hållet. Det figurativa har jag valt bort. Varför kan jag inte säga. Det bara blev så och känns bra. Vissa former följer mig genom livet.
Skulpturerna gör han av lera, papier maché, täljsten och ull.
– Jag har tänkt att jag ska jobba mer med ull genom tovning. Att göra abstrakta figurer i ull är inte så vanligt. Speciellt inte bland skäggiga män, säger han med ett skratt.
Mika menar att skulpturer borde få mer plats i samhället och tycker att Falkenberg var ett föredöme med Sculpturautställningarna.
– Det gav en väldigt positiv effekt och många fina konstverk finns ju kvar här. Men jag tycker att man skulle upp mer i format. Till exempel på lekplatser så att man kan klättra och klänga i skulpturerna. Jag skulle nästan kunna göra det gratis om kommunen står för materialet.
Tidigare i vår har Mika ställt ut i Sortland i Nord-Norge och för två år sedan visade han sina skulpturer i en gemensam utställning med en annan varbergare, Berny Engström, på Galleri J i Falkenberg.
På lördag är det vernissage på ”Organiska former” som pågår till och med den 31 maj i Stadshuskuben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar