lördag 17 juni 2023

Birger Schlaug:-

"En härlig lördagsmorgon är det, fönstren är öppna, doften av tidig morgon sveper in, fågelungarna testflyger, fjärden glittrar, de gamla trägolven är såpade, några fönster nykittade, salladen nyplockad, brödet nybakat. Skulle kunna funka i en reklamfilm för livet på landet...

Det finns två retoriska strategier i reklamens värld som jag dock anser vara oerhört negativa för vår gemensamma framtid på den här planeten. Det ena är när det talas om "behov".
Det andra är när det skrivs och sägs att "du är värd det" - gärna med en liten blinkning - när det handlar om grotesk överkonsumtion i en värld där konsumtionen medför att miljö, natur och planetära processer, som gör att vi kan bygga goda samhället på sikt, såras på väg mot total krackelering.
Populärt är att tala om behovet av ett nytt kök, ny mobil med en jäkla bra kamera eller det nu populära talet om "elbehovet".
Det handlar väl snarare om begär, att vi begär sådant som uppenbarligen skadar planeten. Vilket för all del ger kortsiktig ekonomisk tillväxt - och det är ju viktigt när vi lever i ett system som är alltmer riggat utifrån att passa in i kortsiktighetens förbannelse.
Det är väldigt få i vårt land som har behov av ett nytt kök, de flesta av oss har inte heller reellt behov av mer prylar som drar el. Behöver vi kylmössor som laddas med el? Behöver vi bilar med gigantiska batterier som kräver gigantiska gruvor med allt vad det medför? Visst, bra att ha. Och om inte annat kul att ha. Tycker jag också. Men behov? Nja, knappast.
När Per Bolund lät ett båtföretag, som lanserat en snabbgående eldriven lyxig båt, få reklam genom att i ett twitterinlägg meddela att detta är framtiden så var det symptomatiskt. Så vi ska alltså öka gruvbrytningen - med allt vad den innebär - för att kunna köpa oss eldrivna båtar med jättebatterier som kräver mängder med mineraler vars utvinnande skadar natur, förgiftar vatten och livsförutsättningar. Behov? Eller begär? Anpassning till den reella verkligheten eller anpassning till en bisarr tro att finanskapital kan ersätta naturkapital...?
Hade vi inte levt i ett reklam- och konsumtionssamhälle hade det som uppfattas som "behov" minskat högst avsevärt, kanske rent av anpassats till den verklighet som planeten utgör... Rent patetiskt är det när kändisar pläderar för klimatet ena dagen och nästa dag anser sig ha behov av att flyga till New York för att få känna av andra vibbar... eller i reklam meddelar att det är så fantastiskt grönt att en lyxbils golvmattor är gjorda av återvunnen plast...
Jag blir så förbannad på hyckleriet!
Tack för idag, slut för idag. En härlig lördagsmorgon är det, fönstren är öppna, doften av tidig morgon sveper in, fågelungarna testflyger, fjärden glittrar, de gamla trägolven är såpade, några fönster nykittade, salladen nyplockad och brödet nybakat.
Jaha, det är väl fan ingen konst för dig som bor sådär fint att tjattra om hur vi ska leva... tänker nog några nu. Jo, det kan ju vara sant. Men det finns grå vinter också med rejäla sockor på fötterna och periodvis snöskottning till förbannelse. Också det är en del av att leva i ett land som vårt, att inbilla sig att ha samma temperatur inne sommar som vinter handlar om begär, inte om behov."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar