lördag 30 april 2022

Dödgrävarpartier vill gräva upp 5 meter djup 5.000 år gammal myr och bygga storskola, simhall och idrottshall.

Kopiert hva Sverre skrivet: Sverre Bjørstad Graff på Jeanette Sollies side:

"Jeg er helt enig med deg, Jeanette! Og jeg sliter med å forstå at man har valgt å se totalt bort fra innleide konsulenters anbefalinger om bruk og plassering. Hvorfor hentet man i det hele tatt inn faglig vurdering dersom man mener at man vet så mye bedre selv hva som er best? Jeg begriper heller ikke den uttrykte frykten for å etablere noe i sentrum, på grunn av barna, som om sentrum er noe stort, skummelt og farlig barn for all del må holdes unna. Jeg ser kryssing av Vesterålsgata brukes som argument, men nå skal det jo bygges for fremtiden - hvordan kan man vite at Vesterålsgata skal være så «farlig» om fem år, ti år, 20 år. Jeg tipper den etter hvert ligger i tunnel. Svømmehall i sentrum, gjerne ved vannet. Barneskole i skolekvartalet og gjerne en ny hall i Lamarka. Det hadde vært ideelt, spør du meg."

Fra Vesterålnytt:

FAKTA:

Myr inneholder store mengder karbon og vann. Når den graves ut frigjøres CO2 i store mengder.
Et anslag for Lamarka kan være at det blir sluppet ut 2.000 tonn CO2 på disse to byggeprosjektene.
Et mål utgravd myr inneholder anslagsvis 50 tonn karbon, ifølge flere kilder.
Dette var bakgrunn for at begge de to innleide arkitektfirmaene i fjor frarådet skolebygg i Lamarka.
Sortlands politikere vedtok for ikke lenge siden å kutte egne utslipp med 60%.
Om de samme politikerne nå vedtar å bygge på myra og grave den ut, blir det svært vanskelig å nå det målet.
Tvert imot, så vil jo utslippene fra Sortland kommune øke drastisk i årene fremover.
– Å bygge ny skole, idretts- og svømmehall vil medføre økt CO2-utslipp og vil isolert sett være et skritt i feil retning, sier kommunedirektør Rita Johnsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar