lördag 19 juni 2021

En natur-industrikonflikt.

Detta är en "klassisk" industri-naturkonflikt. 

Min tillnärmning till detta blir följande: 

Kom till Sortland för 11 år sedan och en av de saker ( bland många ) jag la märke till och tog upp i debatten var den otroligt tokiga placeringen av industrier och näringsverksamhet akkurat i den fantastiska strandzonen i stora delar av byen ! - Som utifrån kommande person är det mycket man lägger märke till, extra mycket nar man kommer från sydligare strök och andra land med andra lösningar och redan längre gående tillpassningar och moderniseringar av by och stad. - I alla fall jag såg att det då fanns ett område där man placerat ett flertal näringsverksamheter, bilförsäljning, byggförsäljning, industriverksamhet och detta hette: Vestmarka industriområde. - För mig stod det klart att strandzonen i byen borde få slippa industrier och det mesta av näringsverksamhet och hellre ligga fri för naturupplevelser ( som den nu aktuella "bystranden" som folk i byen vill ska anläggas vid fjæra av en kommunal tomt samt den planerade ( och delvis realiserade ) strand-havpromenaden längs med större delar av byens strandkant, ( vid nya boligblokk-bygg och annat ) - Jag menade och menar fortsättningsvis att det vore / är bättre att ha industriverksamheten samlad i ett industriområde. - Sanningsenligt vill jag nämna att Co2-problematiken i samband med grävning i myr inte var ett stort tema i den allmänna debatten anno 2010, - så som den är idag. - Den för sitt engagemang beundransvärda lokalpolitikern för Rødt, Christoffer Ellingsen, som är starkt synlig i de flesta små och stora lokala politiska frågor hade redan tagit upp detta med att näringsverksamheter och industri inte borde ligga i byens strandzon ska också nämnas ! - Jag och Ingunn tog nyligen en kvällspromenad på de av kommunen skapade naturstigarna i området längs med Selneselva och jag fortsatte mina funderingar kring utbyggandet av myren i detta område. - Var ska industriområde sluta och var går gränsen för där naturområdet ska vara ? - Detta kan man få svar på om man kontaktar kommunen. Var och en som vill ha ett svar har som medborgare i kommunen rätt att få det. Politisk engagerad eller icke. Själv är jag såklart intresserad av detta, både som privatperson och som ledare för det lokala MDG-laget ! Varje uppdikning av en myr ödelagger ju i princip det mesta av det naturliga myrlivet både för myren i sig själv och för alla levande väsen som har myren som sin biotop. Det brukar vara detta som är det grundläggande problemet vid uppdikning av myr, och det som ger CO2-utsläppen. När man anlägger mark för industrier gräver man djupt i myren, dikar upp för att få bort vattenflöden och vattensamlingar och fyller på med stora mängder sten och stenmassor för att stabilsera den nya grunden. - En tankegång i mitt huvut är om det inte - i en del fall - kunde fungera med byggning av industribygg på pålar ! Att påla ned djupt i myren borde rimligen ger väsentligt mindre Co2-utsläpp än total uppgrävning och vad gäller naturliga vattenvägar, flöden, samlingar i myr så vore ingreppet nog närmast ej märkbart för detta ! 

Summering: Mina frågor till kommunen, som ju kan ställas till den politiska positionen av vår kommunstyrerepresentant: Toine C. Sannes, är följande: - Var går gränserna mellan industrimark - som ska byggas i denna myr och de befintliga naturområderna och naturstigarna ? - Kan kommunen utreda byggning av industribygg på pålar ? - Kan man bygga tätare och eventuellt högre ? - Kan man få till en bättre logistik så att verksamheter kan använda hus, byggnader tillsammans och / eller mer effektiv ? - Kanhända frågorna kan formuleras bättre och att det finns andra frågor som också kan vara aktuella att ta upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar