måndag 1 mars 2021

Mikkel Berg-Nordlie:


I dag posta noen et bilde av noen av mine aner* på et forum for finnmarksbilder. Det er herved registrert at man visse steder fortsatt ikke kan poste bilder av samer uten at det blir et salig spetakkel i kommentarfeltet. Men det som er direkte fascinerende er alle påstandene om at dette er kvener og ikke samer. Det blir påstått at denne klesdrakten er typisk kvensk og ikke samisk. I fullt alvor! Når noen skriver at det er sjøsamer blir det påstått at dette er "sjøfinner" og at "sjøfinn" betyr "kven" (t.o. er "sjøfinn" altså et gammelt ord for sjøsamer). Når folk opplyser om nøyaktig hvem personene på bildet er så graver noen fram en og annen forfader fra Tornedalen hos dem og påstår at de er kvener likevel (tydeligvis betyr ingen samiske aner noenting så lenge man har én forfader fra Tornedalen, da er man kven).

Jeg har etterhvert fått med meg at det er et lite fåtall mennesker der ute som på liv og død skal rekonstruere alt og alle som er samisk til kvensk. Jeg heier på den kvenske revitaliseringa og synes det er viktig å få fram kvensk historie, tradisjon og språk. Men denne lille fløyen som ønsker å ta både aner og kulturtrekk fra samene og gjøre dem til kvenske aner og kulturtrekk - jeg synes ærlig talt det mest av alt er underlig adferd. Hva er vitsen, liksom? Hvorfor skjer dette?
* Bánne Áddjá (Mikkel Mikkelsen Hætta), tv, min tipptippoldefar. Reindriftssame som var vinterstid ved Ávjovárri og sommertid på Kvaløya/Fálá. Bánne Risten (Kristine Mikkelsdatter Hætta), th, hans datter, min tippoldemor. Gifta seg med Issár Boarda (Bård Israelsen) i Kvalsund/Ráhkkerávju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar