lördag 20 juni 2020

Hus med norskprodusert solcelletakstein fra Skapnes i Grimstad.

Huset mitt ligger mellom Tønsberg og Åsgårdstrand, nesten nord/syd. 222 stein mot øst og 222 stein mot vest.

Hver takstein kan gi 13,5 KWp Det vil si 6KWp totalt. Beregnet årlig strømproduksjon 4700 KWh

Kopplings-boks m/innebygde automatsikringer som kutter all strøm fra taket om strømmen i huset skulle gå, samt Sollis 1-fas inverter, er montert på loftet.

Fikk fra dere noen kommentarer med å montere inverteren på loftet, pga varme mm. Derfor satte jeg en temperaturmåler oppe på inverteren. Varmeste dag hittil i år, har vist en temperatur på 45,2 gr C. Spesifikasjonene på arbeidstemp er -25 til +60, så det er litt å gå på. 😊

Taket ble ferdig montert senhøsten 2019, så første måling var des 2019, det produserte 6,7 KWh. Ikke noe å juble av, men det var lite sol og mye skyet vær og ising.

Høyeste dagsproduksjon har vært på 13,3KWh og mai mnd ga meg 307 KWh som er best fram til nå, men ser allerede at juni mnd nok blir høyere.

Har ikke hatt noen problemer med systemet, bortsett fra at strømmen gikk i nabolaget i februar og taket sluttet å lade. Det var da jeg fant ut at det var automatsikringer i kopplings-boksen som oppførte seg slik de skulle. (Problemet var at det tok litt tid, før jeg fant det ut.)

Tror n ok ikke at anlegget vil gi de 4700 KWh, men spennende blir det å se hva resultatet blir.

Hvorfor jeg valgte solcelle-takstein? Det gamle taket mitt var ca 40 år og trengtes å skifte ut. Solpanel ville nok gitt en høyere produksjon, men estetisk så mente vi takstein var vesentlig penere, men det skal vi ikke diskutere.

Legge ved en videosnutt som viser hvordan steinen ble lagt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar