söndag 11 juni 2017

Lite debatt om cykling och folkhälsa.

Utanför Lamarka skola ( det är i Norge ) står det massvis av cyklar. I tidningarna skrivs om vikten av att barn cyklar ( för hälsan skull främst ) cyklar ( eller går för den delen ) i stället för att bli skjutsade i bil av föräldrarna. Kommunen bygger cykelvägar för att göra skolelevernas väg till och från skolan säkrare. I Tv-program som "Norge runt" har jag sett att man går i grupp till skolan. Man samlar upp skolelever längs med skolvägen. - Vill minnas jag sett liknande organiserade skolpromenader på TV i reportage från andra länder. - En medvetenhet behövs och som någon påstår är man inte medveten om något om man endast tänker det och inte handlar.

Därför är jag för försök och verkställande av gratis kollektivtrafik. Allt kostar pengar. Kommuner kan pröva ( en del har väl gjort det och en del gör det tror jag. ) Bussinköp eller leasing kostar nog en del. Men i princip menar jag att om en kommunanställd kör buss eller sitter på ett kontor så kostar hen pengar.  I våra kommuner, alltså i den offentliga sektorn är det många personer anställda. - Kollektivtrafik kan naturligtvis betalas när man åker med densamma eller genom skatt.

Nja, om man sitter på ett säte i en buss eller i en bil är troligen detsamma vad gäller "folkhälsa." - Hälsan kan snarare förbättras då mindre mängd giftiga avgaser, samt mindre mängd giftiga ämnen från bildäck och från asfalten rives upp samt mindre mängder av osunt damm i luften kan troligen förväntas då färre antal personbilar trafikerar våra vägar i städer. Också mindre av störande och stressande oljud kan uppnås med elektrisk kollektivtransport. - Vem som än betalar så är det vi som betalar.  Och det är OK för mig. Att cykla, gå, jogga, träna idrott eller gå på ett gym kan man ju fortsätta med även om man åker kollektivt gratis eller med betalning.

Ja det finns olika sett att se på saker och ting. Om man vänder på det resonemanget du framför får man det då till att höga avgifter att åka kollektivt påverkar cykling positivt ? Ja det verkar ju i så fall synnerligen logiskt. Jag har en annan uppfattning än vad du har uppenbarligen. Jag menar att billig eller för den delen gratis ( vi ska inte vara fastlåsta i gamla mönster och gammalt tänkande) inte påverkan folkhälsan negativt. Vad gäller ökad eller minskad cykling i vårt samhälle, menar jag att detta att cykla är kraftigt på väg upp intresset är stort, att cykla är trendigt, och många av dem som cyklar är personer som gör detta efter jobb alltså¨på fritiden. En del cyklar även till och från jobb. Bra. Skolor har möjlighet att påverka så att skolelever cyklar till och från skolan där det är möjligt. - : Tänk nytt. Pröva, testa, hur funkar det ?

Bra. Jag tror att fler kommer att cykla framöver. Jag tror att många av dem som aldrig cyklar idag ( och då snackar vi många ! ) kommer att påverkas av den kraftigt ökande trenden att cykla som pågår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar