lördag 16 januari 2016

Om att tvinga på ett folk ett språk och en kultur.

Vi svenskar i allmänhet har en stark övertro på våra språkkunskaper i engelska. - Vad heter visp på engelska ? Hur många kan svara på det i en handvändning ? Emoji smileVill ej påstå jag har goda språkkunskaper , men är mycket intresserad i språk. Engelskan är ett av många språk som är fint och användbart. - Jag har alltid prövat att sätta mig in i andra språk, när jag kommit i kontakt med andra länder, vid längre besök. Till exempel har jag haft med mig språkböcker eller köpt dem och tränat för att i möjligaste mån kunna prata med folk på folks språk. På Island, i Grekland och i Polen praktiserade jag detta med en viss framgång Emoji smile

Många med engelska som modersmål som besöker vårt Svenska land förundrar sig varför vi är så anglifierade eller ska vi säga amerikaniserade. - Vad är vitsen med att kommunicera med sina egen befolkning på ett främmande modersmål ? ( I det stora landet i väster hade man närmast blivit betraktad som landsförrädare om detta skett i samma utsträckning som det gör i Sverige. )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar