lördag 16 januari 2016

Lite klipp från mina inlägg och kommentarer på Fäjsbok.

Vill ej påstå jag har goda språkkunskaper , men är mycket intresserad i språk. Engelskan är ett av många språk som är fint och användbart. - Jag har alltid prövat att sätta mig in i andra språk, när jag kommit i kontakt med andra länder, vid längre besök. Till exempel har jag haft med mig språkböcker eller köpt dem och tränat för att i möjligaste mån kunna prata med folk på folks språk. På Island, i Grekland och i Polen praktiserade jag detta med en viss framgång

På Göteborg / Gothenburg The Official Guide:s sida skrev jag följande:
Vid bruk av utländska språk, använd dessa i pluralis i stället för ensidig engelska. 

10 modersmål är större än engelskan i vårt land. - Var finns dessa att läsa på denna sida ? 
Respektera landets innvånare.Gissar att minst 90 procent troligen fler, som GILLAR denna sida 
bor i Sverige, och kan svenska. Så skriv på svenska på sidan.
Det är dags att börja reflektera över verkliga förhållanden. Inte agera utifrån slentrianmässiga beteenden.


 Man är nödd till att kämpa för rätten till sin kultur och sitt språk. Ingenting är självklart. Även demokratin i vårt samhälle måste försvaras, dagligen. Och egentligen är rätten till sitt modersmål en demokratifråga.

 Språkförsvaret är ett partipolitiskt obundet nätverk och absolut inte knutet till ett visst parti. Alla medlemmar i Språkförsvaret arbetar ideellt och varje krona i medlemsintäkter plöjs ner i seminarier och i webbplatsen. Ju flera medlemmar vi blir, desto mera kan vi uträtta i fråga om opinionsbildning. Om du redan anser att Språkförsvaret gör nytta, finns det all anledning att ansluta sig. Fråga inte vad andra kan göra för svenska språket utan vad du kan göra.
Medlemskap kostar 200 kr per år (100 kr för studerande, pensionärer och arbetslösa) – Plusgiro 421118-1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar