tisdag 12 januari 2016

Med anledning av bilen i sentrum.

På Sortland - og generelt i byer.
Selvfølgelig trenger vi parkeringsvakter som kontrollerer at folk respektere nye tidsbegrensede parkeringsplasser i sentrum. - Skal ikke Statens Vegvesen ha fartskontroller ? Det mener jeg absolutt at de skal. Har et eksempel fra en nærstående at det er effektivt. Her rør det seg om en bot på 4.500 norske kroner grunnet på for høy fart.

Hva det er tal om nå, er å tidsbegrense parkeringsplasser i sentrum. Da snakker vi om for eksempel fra kanskje 15 - 30 minutter på noen steder og kanskje 1 time på noen steder. De tidsbegrensede parkeringsplasser vi har i byen idag ligger til største del utenom selve sentrumkjernen. ( Hurtigaruta, Skibsgården, Storsentret. ) Og det dreier seg om 24 timer og 3 timer. Med de fantastiske parkering-muligheter vi har på Sortland, for eksempel ved Sortland storsenter, der du kan parkere akkurat ved døra ( baksiden av sentret ) blir det ikke tomme butikkvinduer. Tvertimot kommer flere kunder få mulighet å parkere sin bil i en veldig god posisjon nær butikkene, når det blir tidsbegrenset , da de som idag står unødvendig "heldags-parkert" i sentrum får ha sin bil parkert lengre fra sentrum. Til gagn og lykke for alle som vil handle og alle som vil selge mest mulig på Sortland.

Ved å late parkeringsvaktene gi bot for tomgangskjøring får vi mange brukbare penger inn til kommunen vår. De pengene er meget brukbare til gode formål. ( Da må vi først vedta at det skal være f.eks. tillat å stå ett minutt med motoren på tomgangskjøring, og det kan man selvfølgelig tvivle sterkt på at det skal skje med den brist på visjoner og ambisjoner som politikerne virker å ha på Sortland.......) - utover det kan parkeringsvaktene gi bot når noen står lengre tid enn tillatt på en tidsbegrenset parkeringsplass. Og utover det en del andre anledninger etter de parkering-lover som gjelder.Dette gir også brukbare penger til kommunen. Finansieringen av parkeringsvakter bør kunne skje med det de "bot-lapper" og det blir godt med penger over til annet som sagt var.

Man bør planere med både og prinsipper ikke enten eller. Det betyr at det blir tidsbegrenset med forskjellige tider på forskjellige plasser i byen. For å kontrollere og gi bot ansettes parkeringsvakter. De som arbeider i byen og idag parkerer sin bil sentralt, bedes om å parkere den på annen plass og gå derfra til sin arbeidsplass. Jeg mener at parkeringshus kan bygges ved bankplassen og ved mat-tilsynet / kulturfabrikken og der skal den som trenger kunne langtidsparkere sin bil gratis. Flott tilbud for de som jobber i sentrum altså. - Når det gjelder 1 minuttregel for tomgangskjøring kan man gi bot til de som ikke respektere den. Det er den som kjører bilen sitt ansvar å kjøre trafikksikkert etter de regler som gjelder. Da kan man legge et teppe over bilvinduet / -ene når det er kalt. Ha bilen i garasje med varme, Bruke vift som gir varm luft inne bilen og ser til så det ikke blir is eller dugg på bilens vinduer, Denne vift kan tidsreguleres med timer som settes på i god tid før man skal bruke bilen. Parkering utenom sentrum med buss til og fra sentrum er bra for de som trenger det. Det også bra for de fleste å bruke sine bein til det de er skapt for.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar