torsdag 9 november 2023

Diversa ståndpunkter av Mika.

Kör slut på min bensibil,

så länge den går och så länge det är lov.

Elbilar framförallt tar över mer och mer och mer

- så är det.


Tåg är jättebra. ELTÅG - fin-fina grejer.

Antalet stadsbor ökar konstant över hela klotet.

De som bor utanför städer, ska ha tillgång

till det som är nödvändigt i närområdet.

God kollektivtrafik ska finnas,

samt bra transport-logistik, samåkning.


Allt rullar. Vi borde minimera behovet att äga en egen bil.


Integrert boende / arbeid.

- Jeg venter på Felles-boende

- Boliger/arbeidsplass/parsellhager

/Felles-lokaler/Felles-vaskestue.

Det meste innafor en glassvegg.


Gode muligheter for Norge altså å bygge havvind.

Gode muligheter for store kapitalinntekter til Norges land.

Fossilt skal fases ut og fossilfritt skal inn. -

Så enkelt er det.


Egna val är viktiga.

- Vi är ju några som valt de bättre produkterna,

nu i ett antal tiår.

Men matbutikernas affärsverksamhet

riktas mer och mer in på produkter

som ej är de bästa ur närings, miljö och klimatsynpunkt.


- Jag köper ej en hel del av utbudet i butikerna.

Det är ett val.

- Jag odlar en del - inte så mycket,

men i alla fall ën del av maten jag äter.


Jag handlar också mat genom REKO-RINGEN,

där också en del ekologiska odlare

och matproducenter erbjuder sina varor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar