lördag 15 maj 2021

Stöd civilbefolkningen i Gaza.

 Lan Marie Nguyen Berg:

Torsdag skrev jeg en tekst her på facebook om bombingen av Gaza. Jeg er vant til å få mye tilbakemelding på det jeg skriver, ofte kritisk eller direkte aggressiv, men denne gangen var det mer massivt enn jeg noen gang har opplevd. Nå har jeg mottatt over 14 300 kommentarer. En stor andel av dem på hebraisk og engelsk, og svært mange av dem aggressive.
Mange i kommentarfeltet, også blant de norske deltakerne, anklager meg for historieløshet. Den anklagen tenker jeg at ikke er så veldig treffende. Det er få ting som har engasjert meg, og fortsatt engasjerer meg, så sterkt som historien om Holocaust og forfølgelse og diskriminering av det jødiske folk her i Europa. Helt siden barndommen har jeg vært dypt grepet og forferdet av denne mørke delen av vår felles historie.
Den dehumaniseringen og grufulle behandlingen jøder har fått i mange deler av verden, må aldri få gjenta seg, og jeg vil alltid kjempe mot antisemittisme. Akkurat slik jeg vil kjempe mot undertrykkelse eller forfølgelse av andre mennesker basert på deres tro eller opphav. Historien kan hjelpe oss med å forstå mye av det som skjer i Israel, og jeg er alltid åpen for å lære mer, men historien kan ikke brukes til å forsvare den brutale behandlingen av palestinere i dag.
Alle kommentarene har ikke endret min mening eller skremt meg fra å engasjere meg i spørsmålet om rettferdighet for palestinerne. Gaza er under kraftig bombing og tallene på antall døde og skadde stiger. Behovene for hjelp vil bli enda større framover. Derfor vil jeg donere en krone for hver kommentar jeg har fått til Norsk Folkehjelps arbeid for menneskene på Gaza.
Norsk Folkehjelp har hatt en facebookinnsamling, og har samlet inn over en million kroner til nødhjelp i Gaza. Men de melder at Facebook akkurat nå har store problemer med å behandle donasjoner. Så til dere som vil bidra, bruk sms GAZA til 2160 (250 kr), Vipps 10145 eller bankkonto 5005.14.00000.
Jeg oppfordrer alle som kan til å bidra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar