onsdag 5 september 2018

Svart kommunikation.

Jag besökte i lördags restaurangen ”The Border - Burgers vs Burritos”, Rutger Fuchsg. 3 på Södermalm. Döm till min förvåning så svarade mig servitrisen på engelska. 

Jag frågade henne på svenska om hon förstod svenska, vilket hon bekräftade med en gest som betydde ungefär ”sådär”. Därefter frågade jag henne varifrån hon kom. Polen.


Flera av mina bekanta (se tidigare inlägg i denna grupp) har på sistone råkat ut för samma sak, det vill säga att expediter och servitörer/servitriser inte har kunnat konversera på svenska. Men det var första gången jag råkade ut för det.


Vad är det för vits egentligen att anställa personal, som inte kan konversera med kunderna på svenska? Det leder ju till en sänkning av servicenivån, eftersom speciellt äldre svenskar och en del invandrare inte behärskar engelska. Dessutom väcker det irritation.


Vilket är skälet till att en del restauranger anställer servitörer/servitriser som inte kan svenska utan i stället talar engelska? Råder det brist på restaurangpersonal i Stockholm? Kan man misstänka att vissa restauranger anställer icke-svenskspråkig personal för att de inte vill följa kollektivavtal? Att de föredrar att betala personal svart?

Per-Åke Lindblom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar