söndag 9 oktober 2016

Pierre Rehnlund:

Det är riktigt SJUKT hur vi ser på våra transportsystem ur perspektivet med deras bidrag till koldioxidutsläppen och dess skapande av klimatförändringar. Planerade att resa med tåg till konferensen/årsmötet nu i helgen med KIMO International i Noordwijk i Nederländerna! Att resa med tåg är mycket mindre klimatbelastande än att flyga, speciellt om elen är producerande av en förnyelsbar energikälla. Att resa med tåg tar 15 timmar Göteborg - Amsterdam och 15 timmar tillbaka. Att resa med flyg tar 1.35 minuter Landvetter-Amsterdam. Nu kommer det riktigt sjuka! Att åka tåg kostade 4 400 kr. Att flyga kostade 2 300 kr. Så hur ska jag bäst nyttja det förtroende jag har fått och agera så att Kungälvs kommuns invånare får ut mest ut av den skatt som de betalar in. Skall jag flyga för 2300 kr och "spara" 2100 kr i detta budgetåret och skjuta kostnaderna för nedsmutsade hav utefter kommunens kuster till våra barn och framtida generationer? Eller! Skall jag åka tåg och orsaka en större kostnad i år men "spara" framtida kostnader orsakade av nedsmutsade hav utefter kommunens kuster och framtida? Det var ett svårt beslut! Hade kunnat bjuda på två resdagar fram och tillbaka, men det låg ett fullmäktige möte igår torsdag, som annars hade varit resdag. Fullmäktigemötena är viktiga. Har blivit vald av väljarna att delta och jag har aldrig missat ett fullmäktige hittills under mandatperioden. Mitt beslut blev därför att flyga! Det lilla jag kunde göra var att köpa en klimatkompensation för min flygresa. Då kommunen ännu inte fört in detta som standard i sitt resereglementet, så betalar jag den klimatkompensationen privat. Nu visade det säg att fullmäktigemötet igår blev det kortaste mötet som jag deltagit i! Så jag ångrade att jag inte följt min första spontana känsla och valt att åka tåg istället! Så blir det ibland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar