fredag 27 maj 2016

Debatterande.

Tack för det Odd-Roger. Ja jag engagerade mig politisk mycket på grund av ett nytt parti som bildades 1981 i Sverige med namnet: Miljöpartiet. Detta parti har / hade en ideologi som skiljer / skiljde sig från de andra etablerade politisk partierna. Inga "naturliga intressergrupper" som stod bakom såsom: Höger har kapitalägare som sin intressergrupp, Centerparti har bönder som sin, Folkparti / Liberalt parti , medelklass, Vänsterparti , arbetargruppen ( vilken även konkurrenten Socialdemokraterna haft som sin väljarbas ) Kristna partier har väljare med kristna intressen och värderingar som sin målgrupp. Nå - personligen hade jag ingen anknytning till någon av dessa intressegrupper, och har engagerat mig politisk inte med utgångspunkunt i mig själv och inte för att arbeta för att mina personliga intressen ekonomiska eller andra ska tillvaratas. - Detta är viktigt att understryka. - Ideologin som Miljöpartiet presenterade baserade sig på att man ska jobba politiskt för att tillvarata naturens intressen så att säga. Djur, natur, och människor vars röst inte har någon politisk representation inom den befintliga politiska rangskalan som i princip är den samma som forntidens "Adel, präster, borgare och bönder." - Detta parti tänkte / tänker nytt ( Du kanske kommer ihåg senaste valets slagord från De grønne: " Tenk nytt - stemm grønnt." ) Och det är just detta som gör partiet intressant och som fick mig att engagera mig politiskt. - En missuppfattning bland "folk flest" är att De grønne enbart har politik inom området: "Miljø." det stämmer inte på något vis. De grønne har politik inom alla andra politiska fält som alla övriga politiska partier. - Så var det med det. ( Men det är helt sant att en hård fokusering, både från media och partiet självt är på "miljö och klimat".) - Skillnaden är att detta nya och entusiastiska patrti vill att saker och ting verkligen ska ske ! - Inte bara pratas bort och undvikas och uppskjutas........- Detta är en av De grönas styrka. Alla vet att det lönar sig att ta drastiska tag och ställa om samhället till ett långsiktigt grönt sådant, men ingen är beredd att ta beslut som kan innebära att man tappar röster. - Det är ekonomiskt fördelaktigt att satsa på gröna näringar som är långsiktigt hållbara. - Men se på trögheten och oviljan att ställa om från oljeavhängighet till gröna näriningar.   Men min fråga i denna länk var: Vad poliltikerna på Sortland kan tänka sig att göra för att komma till rätta med de enorma utsläppen från stora skepp. - Visst är det oroväckande. Visste du att ett riktigt stort krysskepp kan släppa ut lika mycket som 2.000 lastbilar ? !!! - Ingen politiker har svarat. Och det kunde ju tänkas att någon politiker tidigare försökt göra något med detta. Kanske ställt en fråga om det till den politiska församlingen ? Vad vet jag, har bara inblick i det politiska livet på Sortland sedan ungefär fem år tillbaka. Då kunde det kanske varit SV som tagit upp spörsmålet. - Man kunde också tänka sig att en lokal politiker / parti från Sortland tagit upp detta med sitt moderparti i Stortinget. - I min svenska hemkommun, Varberg har vi inga kryssskeppsanlöp, men däremot en "Danmarksfärja." som kryssar linjen Grenå - Varberg. - Från min tid i kommunestyret i Varberg , vet jag att detta med att ansluta färjan till el tagits upp i kommunfullmäktige. - Faktiskt dock inte av MP de gröna ( kanske under senare tid ) men utav en mycket kunnig representant från Vänsterpartiet ( Motsvarar Rødt / SV )   Och detta var för cirka 30 år sedan. Och vid denna tidspunkt lyckades man inte lösa detta mycket allvarliga hälso, miljö och klimat problem. Vet inte om det dags datum fått en lösning i staden Varberg.

1 kommentar:

  1. Har kollat upp saken. Jo, Danmarksfärjan kopplar över till el när den ligger i hamn i Varberg. - Detta har genomförts oberoende av vad de gör eller inte gör i övriga Sveriges eller världens hamnar. ( Och färjan har inte slutat att lägga till i hamnen. ) Väldigt lyckat politiskt tilltag alltså.

    SvaraRadera