fredag 4 mars 2016

Att bo som en sardin i en box.

Ny sardinburk på höjden. 
Packa dig in i en sardinbox.
Plats för alla.
1 sardin per box.

Person 1: Vad är det du vill diskutera?

Jag: Arkitektur så som byggnaden på fotot.

Person 1: Tycker du att dina inledande kommentarer inbjuder till diskussion?

Jag: Ja. De skapar uppmärksamhet och visar tydligt min åsikt om detta bygge. 
- De som har andra åsikter om det kan ju då om de har lust framföra dessa.

Person 2: Höjden är helt OK. Utformningen kan man diskutera. 
Förstår inte varför TS menar att man skulle bo i en sardinburk för att man bor i lite högre hus. 
Han kanske kan förklara?


Jag: Om vi tänker oss en grå rektangulär form. som vi sätter på högkant. Då har vi en "sardinburk". ( Man kan ju skriva bokstäver på den om man vill, så som på fotot. )

Om vi tänker oss att vi från båda sidor av burken, skjuter in avlånga platsinsatser, ( som när de är intryckta så långt det går avslutas av en balkong i plast. ) - Då har vi små likartade boxar, var och en som en "sardinbox" , där vi människor ska sitta och titta.

Ju högre vi bygger denna byggnad, ju fler "sardiner" får plats i sina boxar.

Ny sardinburk på höjden.
Packa dig in i en sardinbox.
Plats för alla.

1 sardin per box.

Person 2: OK. Men du använder ord som "packa" vilket antyder att man skulle bo trångt. Samma sak med "sardinburk". Det används för att beteckna trångboddhet. På vilket sätt skulle man bo trångt i höghuset?

Jag: Den arkitektuniska strama utformningen ger mig en känsla av mer "maskinellt strikt , grått, kallt boende" snarare än "varmt, runt, organsikt, lättöversiktligt, småskaligt mer mänskligt boende". - Påminner i både form och färg ( grå som aluminiumet i ensardinbox ) om en hermetikbox - Kanske "packade som sardiner" d.v.s. att man "ligger" / bor tätt ihop med andra människor inte stämmer så bra associationsmässigt. Snarare mer kliniskt boende där varje "sardin" får sin egen hygienska inpackning i plast. Rent och rektangulärt.

Jag: Det är kanske rent av riktigt gott om utrymme i varje kliniska rektangulära våningsinsats i plast att glida omkring i olja eller tomatsås och riktigt "gotta sig." - Vem vet ?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar