tisdag 2 juni 2009

En mänsklig rättighet

En mänsklig rättighet anser jag att det ska vara att bli tilltalad av företag och myndigheter på det språk som är landets språk och modersmål.

Strax ska jag skriva till företaget Santa Maria som säljer kryddor och fråga varför de övergår till att använda engelska på sina produkter som säljs i Sverige.

Jag ska även skriva till Valmyndigheten och fråga varför inte finska finns med i deras informationstidning inför EU-valet.

Jag anser att Svenska samt de officiella minoritetsspråken ska vara obligatoriska i en sådan skrift till allmänheten i landet.

Sedan anser jag att man tar med de språk som talas som modersmål av de boende i landet och i storleksordning, d.v.s. I antalet personer med respektive språk som modersmål.

2 kommentarer:

  1. Jag har fått svar idag, och ävenskickat följdfrågor. Santa Maria undrar vilka förpackningar som det inte har en indrediensförteckning på svenska.

    Valmyndigheten säger att det finns information på finska på nätet, men inte i tidningaen de gett ut och spridit i landet.

    Jag har således frågat varfför det står endast på engelska på Santa Marias förpackningar, på framsidan.

    Jag har således frågat varför finska inte finns med i broschyren, tidningen som Valmyndigheten delat ut.

    SvaraRadera
  2. Santa Maria frågade mig vilken produkt som inte hade svensk text i innehållsförteckningen.
    Sedan jag svarat att det är engelskan på produkternas framsidor som är på engelska har inget vidare svar inkommit.

    Valmyndigheten svarade en del långa svar, men när jag frågade varfär de har engelska för ordet: Valmyndigheten i sin e-post, men inte franska, ansåg personen på Valmyndiheten att hon inte behövde svara på fler frågor från medborgare MIKA.
    ( Franska och engelska är officiella språk i EU-parlamentet, vad jag förstår )

    SvaraRadera