14 maj 2023, Birger Schlaug skriver:-
"Gomorron! En så här härlig vårmorgon, med fjärden alldeles stilla och solen som värmer jorden med allt som är nysått, ska man förstås inte vara ilsk. Inte ens småförbannad. Men. Jag är förbannad på.
På den politik - och dessvärre då på de politiker - som skapat dagens skola.
Hela upplägget är så bisarrt. Vinstsyftande skolor är bara ett av alla problem - vilket i och för sig skulle räcka för att bli förbannat på. Idén att förvandla barn till små penningpåsar, som det gäller att fösa in i boxar där de kan generera vinst till boxarnas ägare, är bisarr. Och skadar allt vad skola heter.
Sen har vi då betygsättning. Alla vet det alla vet men det många låtsas bort. Betyg är subjektiva, ibland drivna av att göra skolan attraktiv för föräldrar och elever som vill ha bra betyg utan att sakligt sett vara berättigade av dem.
Ändå utgör betyg grund för vidare studier och kan avgöra elevernas framtid. Hur någon enda politiker på fullt allvar kan försvara detta är makalöst märkligt.
Kanske politiker tillhör den grupp i samhället som gynnas genom att vara verbalt förmögna, kunniga nog att hjälpa sina telningar med läxor och - om det kniper - kunna prata upp betygen...
Hur som helst: Systemet som nu råder ger den mer burgna och försigkomna delen av samhällets medborgare försprång och det uppskattas ju av allehanda eliter.
Nej, fy, så du skriver, Birger. Kanske vän av ordning nu tänker. Du skriver ju som om hela systemet är korrupt.
Jo, lite korrupt är det allt. Ibland inte så lite heller.
Vårt samhällssystem - med högtidliga fraser brukar det kallas "liberal samhällsordning" - bygger på idén att vare sig pengar eller kontakter ska ha betydelse för vilka utbildningar och därmed vilka liv man kan komma att få.
Pyttsan! Alltihopa faller platt när den liberala samhällsordningens formella förespråkare idkar skolpolitik. När dessa utövar makt över skolan tillsammans med företrädare från partier som är grava motståndare till bildning så går det riktigt illa. De matas med tankefigurer från den höger som hör hemma i Timbro och Svenskt Näringslivs toppskikt.
Det är därifrån idén om att de som läser humaniora och annat, som man anser vara onyttigt bjäfs, borde få mindre studiebidrag.
Vad ska man med bibliotekarier till om man ser biblioteken som en börda som bör läggas ner... och fredsforskare är ju bara i vägen när vi ska bygga för krig... och litteraturvetare och konstvetare och ekohumanister... det är bara att bunta ihop och slå ihjäl... Ja, inte personerna, men själva uppdragen som inte är relevanta för den så kallade marknad som växt fram i girighetens namn och med kortsiktighetens förbannelse över sig.
Vad vill jag då, som sitter vid köksbordet - nej, det gör jag inte, jag sitter ute - och är förbannad?
Sluta lära för betygen, lär för livet.
Sluta reducera ungar till penningpåsar, förbjud vinstuttag från skolor.
Utarbeta antagningssystem, med flera chanser, för att gå vidare.
Var inte så åldersfixerad - för att gå vidare till nästa nivå ska viss kunskap finnas som gör det drägligt för de som hamnar där. Ge individer chanser även när de inte tagit hand om de första chanserna.
Sluta kränka elever som kommit från andra länder genom att sätta dom i en klass utan att de ens förstår språket.
Sluta vara så kollektivistiska - låt de som behöver mer tid på sig få den, låt de som tappar intresse för att det går för långsamt i vissa ämnen få köra vidare.
I min senaste bok - Vad ska vi ha samhället till? - skriver jag att det behövs mer zaku bona i skolan. Begreppet används i Sydafrika. Och betyder "jag ser dig" i bemärkelsen att du blir bekräftad.
Satsa miljarder - många - på att göra skolan till bildningscenter där nyfikenhet och respekt för individen råder. Har vi råd med miljard efter miljard till militären så måtte vi väl ha råd med minst lika många nya miljarder till skolan.
Men Tidöpartiernas budget innebär att skolor måste skära ner. Jag blir så förbannat på.
Det är tragikomiskt att jag nickar bifall när jag läser att rektorn för Handelshögskolan - sic! - överväger att införa egna antagningstester på grund av att betygen från gymnasiet alltför ofta är ett skämt i syfte att flödet genom skolan, och dess vinstmaximering, ska vara så stort som möjligt.
Jag blir så förbannat på´t. Gomorron!"
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar