Replik till Internationella Engelska Skolan (IES) och Annakarin Johansson Sandman.
Det är inte tvåspråkighet att barn, ungdomar och vuxna är tvungna att ta till engelska ord eller uttryck när de inte hittar sin svenska, skriver Språkförsvaret.
Vi i Språkförsvaret har i många sammanhang påtalat hur svag regleringen av undervisningsspråk i skolan är och att IES utnyttjar detta maximalt. Grundproblemet är skolans attityd till svenskan och att IES agerar och talar som om engelskan vore så mycket viktigare. Ibland anas en nästan kolonial inställning till ”det lokala språket”.
Språklagens §6 säger: ”Det allmänna har ett särskilt ansvar för att svenskan används och utvecklas.” Vi undrar: Vad kan bli mer allmänt än ett skattefinansierat skolsystem? Och hur kan ett sådant skolsystem tillåta att så mycket resurser går till engelskan, som inte ens är ett minoritetsspråk?
Dessutom: IES och andra skolor med maximalt med engelska bryter mot språklagen §5: ”Som huvudspråk är svenskan samhällets gemensamma språk, som alla som är bosatta i Sverige ska ha tillgång till och som ska kunna användas inom alla samhällsområden.” Detta är en paragraf som riksdagen instiftade år 2009, just för skydd av svenskan och minoritetsspråken.
Unga känner snabbt av de vuxnas inställning och status för olika språk, och vår oro handlar om hur dåligt riksdagens språklag här respekteras. Ännu efter mer än 20 år i Sverige har IES ingen plan för att systematiskt utveckla svenskan i skolans engelskspråkiga ämnen, vilket borde vara ett grundkrav.
IES skriver gärna om tvåspråkighet och tar väldigt lätt på det begreppet. Här finns många missförstånd. Det är inte tvåspråkighet att barn, ungdomar och vuxna är tvungna att ta till engelska ord eller uttryck när de inte hittar sin svenska. Det är heller inte tvåspråkighet att som i IES-skolorna inte lära ut de svenska facktermerna i de skolämnen som undervisas i på engelska. Och det är inte tvåspråkighet att inte ha tvåspråkiga lärare i samma ämnen.
Det ska vara fullt möjligt att klara sig utan engelska i Sverige även i framtiden. Riksdagens språklag ska respekteras. Undervisningsspråk måste vara hårdare reglerat än idag, mer som i andra länder. IES gör i denna fråga inte Sverige någon tjänst med sin vision och sina etableringar.
Språkförsvarets styrelse
Per-Åke Lindblom, Stockholm
Christina Johansson, Växjö
Arne Rubensson, Stockholm
Olle Käll, Gävle
Ann Etzler, Stockholm
Lars Fredriksson, Båstad
Tove Frisch, Stockholm
Christer Janson, Stockholm
(Insändaren publicerades i Norrtelje Tidning den 25/2 2023)
(Denna nätdagbok är knuten till nätverket Språkförsvaret)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar