För att minska utsläppen från lastbilar skulle vätgas och bränslecellsdrift kunna vara viktigt, eftersom det kan vara svårt att få tillräcklig räckvidd med batterier för så tunga fordon.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1392606?fbclid=IwAR2d0B85qzILdYtB0110-K1TqEkhGAIXGzEet01ycKguUcvYVO99jW2qwJo
Fördelen med vätgasbilar är att de har en längre räckvidd än klassiska elbilar som går på batterier. Det går också fortare att tanka bilarna - i den mån man hittar något tankställe.
Ännu finns få vätgasbilar i Sverige och bara fyra fungerande vätgasmackar i Sverige. En av dem ligger i Mariestad och drivs av solel, och här har också kommunen tio vätgasbilar som används i den kommunala verksamheten.
Norge och Danmark ligger före Sverige i utvecklingen och har fler vätgasmackar än Sverige.
Norge och Danmark ligger före Sverige i utvecklingen och har fler vätgasmackar än Sverige.
En del bedömare pekar nu på att lastbilar kan bli en murbräcka för vätgasdrift och driva på utbyggnaden av till exempel mackar. Flera stora internationella lastbilstillverkare har också aviserat rejäla satsningar på bränsleceller och vätgas-lastbilar.
I Klotet denna vecka handlar det om vätgas-bilarnas framfart, i Sverige och Europa. Gäst i programmet är Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet vid Chalmers Tekniska Högskola.
I Klotet denna vecka handlar det om vätgas-bilarnas framfart, i Sverige och Europa. Gäst i programmet är Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet vid Chalmers Tekniska Högskola.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar