onsdag 8 juni 2022

Lisa Lundgren:

Lisa Lundgren:

DET MEST FÖRBJUDNA
På onsdag ska jag göra det som för en miljöpartist kanske är det allra mest förbjudna. Jag ska åka på charter. Med flyg.
Jag kan inte skylla på att jag har släkt på resemålet och jag kan inte skylla på att jag måste på grund av mitt jobb. Inte heller på att jag inte på allvar förstått klimatkrisen och jag skulle aldrig hävda att det är en mänsklig rättighet att åka på charter. Jag skulle inte heller säga att jag lider av kognitiv dissonans och tror således inte att jag kan fortsätta flyga bara jag väljer vegetariskt lite oftare samt sorterar mitt matavfall.
Jag orkar bara inte låta bli. Efter ett riktigt skitår med en skola som knäckt min åttaåring så han knappt går ut vill jag bara komma bort. Bort från vår lilla tvåa i en lummig närförort där vi spenderar nästan all vår tid. Jag vill se honom plaska i en pool, äta glass under ett parasoll och låta honom ta dagen som den kommer. Personligen längtar jag mest efter att få äta alla måltider på restaurang och slippa ångesttrycket över bröstet för att vi inte kom iväg till skolan idag heller.
Så jag klarar inte av att avstå och jag tänker att många kommer nog döma mig för det, just eftersom jag också har mage att kalla mig miljöpartist.
Men jag tänker också att det nog finns många som mig, som heller inte orkar göra det som egentligen är rätt. Är de välkomna att bli medlemmar i vårt parti? Är de välkomna att rösta på oss?

Mika:
Min kommentar här, handlar om ett sätt, ett försök att lösa detta dilemma. - En varaktig lösning. - Alternativet är mycket sämre. - Ett varaktigt dilemma. 
 Jag tycker att vi ska jobba hårt för att skapa ett samhälle där vi inte behöver flyga till varma länder. - Hur ska detta gå till ? - kan man undra. - Jo mitt förslag är att vi bygger upp det som vi flyger till "syden" för att uppleva, - här hemma.
- Alltså konkret: BAD och SOL- LAND. - Inglasade byggnader, där det är sol och värme året runt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar