Fra Bladet Vesterålen:
Av: Lærere ved Lamarka skole
Med en stor skole på Sortland vil eleven:
• Bli en av inntil 600 elever
• Gå på en av de største skolene i Nord - Norge
• Gå i klasse med opptil 30 elever
• Sannsynligvis få færre voksne rundt seg både i skole og SFO
• Forholde seg til voksne de ikke kjenner like godt som på en mindre skole
• Og spesielt de sårbare elevene stå i fare for å ikke få den oppfølgingen de trenger
• Ha et mer begrenset uteområde
• Ha lengre vei til læringsaktiviteter i skog og mark
• Kunne få lengre skolevei og trenge skyss
• Gå på en skole med mye mer trafikk i skoleområdet ved bring/hent
Kommunedirektøren foreslår å slå sammen de to barneskolene på Sortland, noe som vil gi en elevmasse på opp mot 600 elever. Hva skjedde med vedtaket fra 2019 hvor det ble bestemt at begge sentrumsskolene skulle bestå? Hvorfor skal Sortland bygge en av de største skolene i landsdelen, når både nærliggende kommuner og de største byene har valgt å ha langt mindre skoler?
Behovet for å tilrettelegge, veilede, vise omsorg, gi oppmerksomhet og å ruste barn for samfunnet, blir ikke mindre i fremtida. Til dette trengs bl.a. et stødig og samhandlende personale som tenker sammen. På en stor skole aner vi at kontakten mellom de voksne blir mindre og avstanden til ledelsen bli større enn på en mellomstor skole. Vi mener at en stor skole, med store klasser ikke vil ivareta de viktigste behovene!
Vi er stolte av å være lærere på Lamarka skole, vi er stolte av skolen vår, vi har oversikt, åpenhet og boltreplass i lag med våre elever.
Sårbare elever
Forskning viser at mellomstore skoler ivaretar bedre den enkelte elevs behov for trygghet, faglig og sosial utvikling. Vi lærere vet at et godt og trygt skole- og læringsmiljø påvirker den enkelte elev i positiv retning.
Vi jobber hver dag med positive holdninger i elevgruppa, vi øver på samarbeid og toleranse. Vi tilrettelegger undervisningen og skolehverdagen for elevene og spesielt de mest sårbare av disse. Vil vi få god nok oversikt og flere ressurser til denne jobben ved en stor skole? Vil de mest sårbare elevene få den hjelpa de trenger? Med ca. 600 elever vil det med tre klasser på hvert trinn, bli opptil 30 elever i en klasse! Vi mener at en så stor skole vil gi utfordringer for å ivareta behovene til alle elevene, spesielt de sårbare barna.
Sortlandsskolen satser på uteskole
I den nye læreplanen er det et stort fokus på tverrfaglighet og mer praktisk undervisning. Ved vår skole har vi uteskole, som er en viktig pedagogisk metode for å motivere elever og variere undervisningen. Vi har flust av uteområder (nylig påkostede) og naturområder rett ved skolen. Vi frykter at det vil bli mer utfordrende å få til gode og praktiske læringsøkter når uteområdene skal deles med mange flere og lengre vei til marka. Med store klasser og antageligvis færre voksne kan det bli utfordrende å få gjennomført de planlagte læringsaktivitetene.
Folkehelse og livsmestring
Lokalisering av skole vil ha noe å si for å kunne gå eller sykle til skolen. Ved ei bygging av en stor barneskole i myra ved Blåbyhallen, får flere elever ved begge skolene lengre vei å gå/sykle, og alternativet er da å kjøre elevene dit med privatbil eller buss. Dette er i alle fall noe som ikke gagner folkehelsa eller miljøet. Sortland bør ha 2 sentrumsskoler.
Penger kan ikke styre barnas læringsmiljø!
Ligger det noen form for pedagogiske vurderinger i forslaget om sammenslåing? Det virker for oss å være et forslag hvor det økonomiske er tungtveiende. Er dette til det beste for elevene? Man kan sette prislapp på et nybygg, men det er vanskelig å sette prislapp på de samfunnsøkonomiske og miljømessige konsekvensene frem i tid.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar