Av Nätverket Språkförsvaret - Onsdag 10 maj 08:00
I ett inlägg i Språktidningens blogg den 9/5 berättar Anders Svensson om en tysk undersökning. Det heter inledningsvis:
”Barn som börjar med engelska redan i första klass blir inte bättre på språket än barn som börjar med engelska i årskurs tre. När de går i sjuan har de elever som började senare bättre kunskaper i engelska.
Ofta talas det i den skolpolitiska debatten om behovet av att påbörja undervisningen i engelska i ett tidigt skede. Men de vetenskapliga beläggen för att en tidig start med engelska i skolan skulle vara en fördel saknas. Några lektioner i veckan ger inget försprång längre fram.
En ny studie utförd vid Ruhruniversitetet i Bochum kommer fram till samma resultat. Tidig engelska är ingen fördel. Tvärtom. De elever som börjar med engelska i trean i stället för i ettan klarar sig bättre.”
Här är det på sin plats att påminna om den artikel, ”Övertro på engelskans betydelse”, som skrevs av Horace Engdahl/Peter Englund/Olle Josephson/Olle Käll och Per-Åke Lindblom och som publicerades den 20/11 2009 i Svenska Dagbladet. Den föregriper så att säga i allt väsentligt den tyska undersökningen.
Observatör
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar