Med ikke veldig lange mellomrom dukker det opp undersøkelser som hevder at dieselbiler er mer klimavennlige enn elbiler. Deler denne fra Thor Egil Braadland:
«Jeg ser at mange deler en "tysk sjokk-undersøkelse" om at elbilen er skitnere enn de nyeste dieselbilen. Disse påstandene er for lengst tilbakevist, og her er årsakene:
1. De bruker EUs gamle målemetode for utslipp fra dieselbiler, som er så dårlig at EU selv har forlatt den (NEDC). I den nye og strengere og mer virkelighetsorienterte målemetoden (WLTP) kommer diesel- og bensinbiler 20-40 prosent verre ut mht klimautslipp enn ved den gamle metoden.
2. Elbilens batterilevetid er satt kunstig og urealistisk lavt. De forutsetter i praksis at man må bytte batteri på bilen underveis (etter 150k km) framfor det som skjer i praksis: Batteriet lever lengre enn bilen.
3. Elbilens utslipp er satt kunstig høyt, og høyere enn det tallet de tyske miljømyndighetene selv bruker.
4. De utelater miljøkostnadene ved å produsere det dieselbilen trenger, men som elbilen ikke trenger (forbrenningsmotor, overføring, eksosanlegg, etc.), et triks som allerede har vært brukt i andre studier. Redusert vedlikeholdsinnsats som en konsekvens av færre (bevegelige) deler i en elbil tas heller ikke med.
Kort fortalt så må forfatterne gjøre dieselbilen mer grønn enn den faktisk er - og elbilen mer skitten enn den faktisk er - for å få det resultatet som altså er det stikk motsatte resultatet av nesten alle andre studier på dette temaet.
Legg til at den norske energimixen er 97 prosent fornybart, så er resultatene enda mindre sanne i Norge enn i Tyskland.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar