Filmaren Fredrik Gertten ( Aktuell med filmen " Bikes vs cars." ) om VW-gate: Dags att begränsa biljättarnas makt över våra liv I Stockholm planeras för Förbifart Stockholm, ett vansinnesprojekt, större och dyrare än Öresundsbron, som låser fast Stockholmsregionen i bilberoende i minst femtio år till.
Utsläpp från vägtrafiken i Sverige orsakar minst 1 300 förtida dödsfall per år och många av de hälsorisker som redan presenterats med förbifarten riskerar bli ännu värre med vetskapen om att många dieselbilar släpper ut 40–50 gånger mer farliga partiklar än testerna visat. Dieselskandalen är ännu ett skäl att ompröva beslutet och de samhällsekonomiska beräkningar som ligger till grund för det.
Det som är viktigt att komma ihåg är att samma krafter som ligger bakom fusket nu kommer investera tid och pengar för att försöka isolera frågan och göra den mindre allvarlig än den verkligen är. Moraset inom den europeiska bilindustrin visar med oroväckande tydlighet att politikerna bör dra öronen åt sig i stället för att fortsätta springa billobbyns intressen.
Bilindustrin och deras medlöpare har alltför länge dikterat hur våra samhällen ska byggas utifrån privatbilismens premisser. Med min film ville jag skildra de krafter som rivit sönder den traditionella staden, utarmat landsbygden och skapat den frustration som bilköer och pendlingsavstånd skapar.
Fredrik Gerten: från aftonbladet: "VW fifflade med avgasreningen i ett försök att både ge effekt och kunna framstå som ansvarsfulla. När allt faller på marken återstår bara smutsiga fakta.
SvaraRaderaDe bryr sig inte om miljön. Detta i en tid av klimatkris, en tid då vi överkonsumerar jordens resurser. Världens journalister och debattörer måste flytta fokus. VW-gate handlar inte om ett storföretags pr-debacle, eller om börskurser. Det är en moralisk kris för en central bransch i vårt ekonomiska system. Om detta måste vi tala.
Så okej, jag erkänner, jag är inte bara ledsen. Jag är förbannad."