Sitat fra avisen, MORGENBLADET:
"Bilfritt sentrum er standardløsning i europeiske byer som vil opp og frem."
( Gustav Nielsen, Konsulent på kollektivtransport. )
Rapporten: "Kunnskapsstatus, Handel, tilgjengelighet og bymiljø i sentrum." fra Transportøkonomisk institutt, skrevet av forskerne: Aud Tennøy, Anders Tønnesen og Kjersti Visnes Øksenholt, kommer frem til at: ¤ Jo høyere biltrafikk det er i gaten, jo flere butikklokaler står ledig. ¤ En gjennomgang av 22 studier fant at forbedringer i gå-miljøet bidro til å øke omsetningen med 10 -25 %.
TØI-forskerne konkluderer på grunnlag av litteraturgjennomgangen at tilrettelegging for gående bidrar til flere folk i sentrum, økt omsetning, flere butikker, færre tomme butikklokaler, høyere leieinntekter i både større og mindre byer.
MDG, Miljøpartiet De Grønne sitter nu i den nye byregjeringen i Oslo, sammen med Ap og SV.
Vad vil folk merke for forskjell spør MORGENBLADETS reporter, Torkil Vederhus, MDG.
Han svarer: 60 kilometer med nye sykkelveier. Beboerparkering. Gradvis mindre trafikk. Fellesgriller i parkene. Solcelleanlegg på takene. Vegetarmat en gang i uken i kantinene. Halvparten av kantinenes innkjøp skal bli økologisk. 20 % reduksjon i biltrafikk innen 2019. Oslos pensjonsfond skal slutte å invester i fossil energi.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar