Miljökvalitetsnormen anger att under max sju dygn per år får halterna av kvävedioxid överstiga 60 mikrogram per kubikmeter luft. Sker det oftare är det alltså olagligt.
Miljözoner är en lösning som kan begränsa skadliga utsläpp till luften i stadskärnorna. Sedan tidigare har många orter miljözoner för lastbilar och bussar. Nu kommer största delen av kvävedioxiderna i stadsluften från dieselbilar.
Regeringen har sagt att den ska underlätta för kommunerna att införa miljözoner för personbilar. Men än finns inget förslag från regeringen.
Regeringen har sagt att den ska underlätta för kommunerna att införa miljözoner för personbilar. Men än finns inget förslag från regeringen.
Och frågan är hur många orter med höga kvävedioxidhalter som verkligen kommer att införa miljözoner. Den politiska majoriteten i Stockholm vill det.
Nyligen gav en tysk domstol klartecken för att stoppa dieselbilar i städerna för att skydda människors hälsa mot farliga utsläpp av kvävedioxid.
– Ett intressant beslut, men det blir väldigt drastiskt, säger Johan Nyhus.
I Umeå räknar socialdemokratiska kommunalrådet Hans Lindberg med att en ny planerad kringled kommer att få bort utsläppen från stadskärnan. Han är tveksam till en miljözon i Umeå. En bättre metod är enligt Hans Lindberg att påverka trafikanterna:
– Det är otroligt viktigt att jobba med beteenden. där ser vi att fler och fler lämnar bilen hemma istället för att ta den till jobbet. Det är den viktiga biten för oss, säger Hans Lindberg (S) i Umeå.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar