Fra diskusjon på Fäjsbok: ( Mine innlegg )
Det er flere anledninger. 1. Tilpasse byen til nuet og fremtida. 2. Skap en trivelig og kjøpvennlig miljø kring alle butikker og kjøpesenter. 3. Skap en miljø i sentrum der vi alle slipper puste inn giftig eksos fra diesel og bensinbiler. 4. Skap en mer trafikksikker bykjerne. 5. Minke på støy fra biler og minke på stress av biler samt minke på støv fra dekk og asfalt. Tilpasse byen til oss, mennesker istedenfor til biler. ------ Vad gjelder parkering-muligheter, så skal det lages mange flere sentrumnære parkering-plasser enn hva vi har idag. Det er nødvendig.
Byer en jo folketom og "biletom" for det meste. Det er folk i gatene ( og biler ) når butikkene er åpne, og det er kun få av døgnets alle timer. Men målet med å lage en gågate av Strandgata er å få byen full av folk ( når det er åpent i butikkene. ) Det er jo ikke biler som kjøper varer i Vinmonopolet, HM, Handlaga, Narvesen, og i de andre butikkene i byen, men mennesker, og hvis disse får gode parkering-muligheter akkurat ved kjøpesenteren, så mener jeg det går helt fint. - Hva gjelder eksos så er de nu sånn at hvis du kan føle en duft i nesa din, så betyr det at du også puster inn eksos. Giftig eksos, støv fra dekk og asfalt samt støy minker kraftig når man gjør en gågate av en gate som er trafikkert av biler. En gågate er også mer trafikk-sikker. - Jag mener at vi må ordne med mange flere parkering-plasser, sentrumnært. I hvert fall dobbelt så mange som vi har idag. Hvis ikke så faller hela ideen med en gågate fra Politihuset til Skibsgården sammen. Folk må kunne parkere nært butikkene i byen.
Ved å ikke lage en gågate så fortsetter man å gi oss alle giftig diesel-eksos ( Husk ¤VW ) og giftig bensin-eksos når vi går i byen. Dette er veldig dårlig. Og de som ikke lager en gågate er ansvarlige for de negative helse-konsekvenser dette gir oss alle som går i byen. - Det er ikke sånn at det er umulig å lage en gågate i et by-sentrum. Fokus bør istedenfor settes på hvordan vi gjør dette.
Ja, det är "snömos" som man säger på svensk. Ap verkar inte alls vilja ha någon gågata har jag förstått. Men en liten öppning är det trots allt. Att man skall "utreda" om det går att ordna...typ. Vi behöver handlingskraftiga politiker. Inte bra att vänta tills EFTER år 2027 innan man tar tag i detta. Då har vi en "tap-tap-situasjon" för alla.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
De som kjører i privatbil må få gode muligheter å komme seg inn til byens sentrum. Med bilen din parkert akkurat ved butikken og kjøpesentret, trenger du ikke å kjøre rundt i bilen når du er i byen.
SvaraRadera