Den blå byen, fremstår nå som bilbyen. Der andre småbyer jobber aktivt for å skape menneskevennlige bysentrum, der det er trivelig å oppholde seg og med møteplasser for store og små, tviholder Sortland på sin rolle som bilens by. Dette er fortidas tenkning. At det vil komme færre handlende fra de omkringliggende kommunene, om de måtte parkere annerledes enn i dag, tror jeg overhodet ikke noe på. Hør på folk rundt dere, hva er det de forteller om når de kommer hjem fra ferie på et nytt sted? At det var så enkelt og parkere der, og at man kunne kjøre helt fram til butikkdøra? Neppe.
Miljøpartiet De Grønne er en nystartet parti i Sortland, og av den grunn er det mange som henvender seg til oss med tips om hva De Grønne bør fokusere på i den blå byen. En ting går igjen, om man snakker med unge eller gamle. Folk vil ha et hyggeligere sentrum uten så mange biler.
Derfor står det blant annet i MDG sitt lokalprogram for Sortland at vi vil være pådrivere for et bilfritt sentrum i kjernen av byen, vi vil begrense tomgangskjøring til et minutt, beplante parker og offentlige bygg med bie-og humlevennlige planter og etablere flere kommunale parkeringsplasser med lademuligheter for elbil.
Eksos, avgass fra forbrenningsmotorer i kjøretøyer og maskiner drevet med organisk brensel (vanligvis bensin, diesel etc.). Eksos inneholder foruten vann, karbondioksid og nitrogengass, også sotpartikler og kjemiske forurensninger (karbonmonoksid (kullos), svoveldioksid, nitrogenoksider, flyktige organiske forbindelser, inklusive formaldehyd, kreftfremkallende stoffer m.m.).
SvaraRadera