Att bilen måste bli ren och fossilfri är en central uppgift som förmodligen inte någon ifrågasätter i ljuset av klimathotet. Men den största mobilitetsutmaningen i städer handlar inte om vad som kommer ut ur bilens avgasrör, eller om den körs på el. Det handlar om den enorma mängd utrymme som bilarna kräver, både i drift och när de står parkerade. Inte minst de påtagliga problemen med ohälsa, luftföroreningar och för tidig död som privatbilismen orsakar. De flesta resor är dessutom korta och sker inne i samhällen där alternativ till bil är tillgängliga och många gånger mer smidigt.
– Bilen fyller en viktig funktion i vårt avlånga land, men vi vet också att en bilism som är långsiktigt hållbar ser rejält annorlunda ut än dagens bilism. För att växande städer ska behålla sin vitalitet behövs definitivt inte fler bilister, snarare fler ”mobilister” som reser klimatsmart och är medvetna om att val av färdsätt påverkar både andra människors hälsa och samhället i stort säger Johanna Grant, ordförande för Gröna Bilister.
Med den nya guiden ”Mobilisten- goda idéer för moderna bilister” vill föreningen inspirera privatpersoner att resa mer hållbart genom att lyfta fram fördelarna med några av de resurseffektiva och klimatsmarta alternativ till privatbilen som finns tillgängliga idag. Här samlas forskning, tekniklösningar och konkreta tips från både användare av olika färdmedel och experter. Samtidigt etableras begreppet ”mobilist”, en typ av resenär som Gröna Bilister hoppas ska tilltala fler medvetna konsumenter.
– En mobilist är inte fast i ett bilberoende utan drar nytta av hela sin respalett. Det kan handla om allt från att använda digitala tjänster för att mötas och välja cykeln när det är möjligt, till att använda kollektivtrafik och köpa mobilitet som tjänst säger Johanna Grant.
Trots ett specifikt mål om att minska vägtrafikens utsläpp med 70 procent till 2030, går utvecklingen mot fossilfrihet för sakta. Det beror framförallt på att körsträckorna ökar samtidigt som allt fler nybilsköpare väljer större energikrävande bilar för sitt vardagsresande. I svenska städer är det inte heller ovanligt för en bilist att spendera över två veckor om året i en bilkö.
– Ett ändrat beteende är nyckeln för att nå både klimatmål och utveckla mer levande och hållbara städer. Som mobilist är man en viktig del av lösningen säger Johanna Grant.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar