Om 13 år ska 70 procent av
Sveriges bilar vara fossilfria.
Men dagens bilköpare gör
som vanligt: De köper helst
bensin- och dieseldrivna bilar.
Hur ska den trenden kunna brytas?
Sveriges bilar vara fossilfria.
Men dagens bilköpare gör
som vanligt: De köper helst
bensin- och dieseldrivna bilar.
Hur ska den trenden kunna brytas?
Det är nu den politik formas som påverkar trafikens utsläpp för lång tid framåt.
Regeringen filar på flera förslag som ska styra bilismen bort från fossila drivmedel.
Ett av förslagen gäller det som kallas Bonus Malus, där bilar med låga koldioxidutsläpp gynnas (bonus) och bilar med höga utsläpp (malus) beskattas därefter.
Men medan regeringen tvekar vad gäller kravens praktiska utformning, så väljer bilköparna än så länge traditionellt, dvs. i första hand bensin- och dieselbilar.
Regeringen filar på flera förslag som ska styra bilismen bort från fossila drivmedel.
Ett av förslagen gäller det som kallas Bonus Malus, där bilar med låga koldioxidutsläpp gynnas (bonus) och bilar med höga utsläpp (malus) beskattas därefter.
Men medan regeringen tvekar vad gäller kravens praktiska utformning, så väljer bilköparna än så länge traditionellt, dvs. i första hand bensin- och dieselbilar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar