Kjære venner,
I fjor sa velgerne i Oslo klart ifra om at de ønsker et ekte grønt skifte. Byrådserklæringen slår fast at klimaet ikke skal reddes av noen andre, på et annet sted, til en annen tid, men av oss, her, i dag.
Dette har vært grunnlaget for forhandlingene om Oslopakke 3, der vi har diskutert med Akershus og Staten om hva slags samferdselsprosjekter vi skal satse på. Vi er stolt av resultatet vårt. Den nye Oslopakke 3 er en seier for nærmiljøet, byluften, framkommelighet og klimaet.
Den nyere avtalen gir omtrent 50 milliarder mer til kollektivtrafikk og sykkelsatsing i Oslo og Akershus. Det er historisk. 93 % av bompengene Oslo bruker, vil vi investere i kollektivtransport og sykkel.
Nå skal vi endelig bygge ny sentrumstunnel for t-banen. Og vi skal bygge bane til Fornebu og Nedre Romerike med bedre tverrforbindelser i Groruddalen. I tillegg har vi satt av mange penger til en storsatsing på sykkel og trikk.
Endelig får vi også rushtidsavgift, og høyere bompenger for de mest forurensende bilene.
Dette vil gi mindre kø og minst 17 millioner færre bilpasseringer gjennom bomringen. Det betyr 50 000 mindre bilpasseringer om dagen.
Partene er enige om å redusere trafikken inn til oslo med 15 prosent innen 2019. Det er helt nytt og det skjer, i dag.
Det siste halvåret har vi fått en seriøs debatt om de utdaterte og forurensende E18-planene. Den debatten vil fortsette. Vi er kun enige om 1500 meter av veien. For resten av veien, ber Akershus og Oslo nå Vegvesenet om å utarbeide nye planer som ikke gir kapasitetsøkning, og som er billigere.
Miljøpartiet De Grønne gikk inn i byråd for å gjøre en ekte forskjell for miljøet.Takket være alle som stemte for et grønt skifte, har Oslopakke 3 blitt en viktig del av løsningen i oslo. Denne avtalen representerer et paradigmeskifte i norsk samferdselspolitikk. Det er det grunn til å feire.
Mvh,
Lan Marie Nguyen Berg
Byråd for miljø og samferdsel
Dette har vært grunnlaget for forhandlingene om Oslopakke 3, der vi har diskutert med Akershus og Staten om hva slags samferdselsprosjekter vi skal satse på. Vi er stolt av resultatet vårt. Den nye Oslopakke 3 er en seier for nærmiljøet, byluften, framkommelighet og klimaet.
Den nyere avtalen gir omtrent 50 milliarder mer til kollektivtrafikk og sykkelsatsing i Oslo og Akershus. Det er historisk. 93 % av bompengene Oslo bruker, vil vi investere i kollektivtransport og sykkel.
Nå skal vi endelig bygge ny sentrumstunnel for t-banen. Og vi skal bygge bane til Fornebu og Nedre Romerike med bedre tverrforbindelser i Groruddalen. I tillegg har vi satt av mange penger til en storsatsing på sykkel og trikk.
Endelig får vi også rushtidsavgift, og høyere bompenger for de mest forurensende bilene.
Dette vil gi mindre kø og minst 17 millioner færre bilpasseringer gjennom bomringen. Det betyr 50 000 mindre bilpasseringer om dagen.
Partene er enige om å redusere trafikken inn til oslo med 15 prosent innen 2019. Det er helt nytt og det skjer, i dag.
Det siste halvåret har vi fått en seriøs debatt om de utdaterte og forurensende E18-planene. Den debatten vil fortsette. Vi er kun enige om 1500 meter av veien. For resten av veien, ber Akershus og Oslo nå Vegvesenet om å utarbeide nye planer som ikke gir kapasitetsøkning, og som er billigere.
Miljøpartiet De Grønne gikk inn i byråd for å gjøre en ekte forskjell for miljøet.Takket være alle som stemte for et grønt skifte, har Oslopakke 3 blitt en viktig del av løsningen i oslo. Denne avtalen representerer et paradigmeskifte i norsk samferdselspolitikk. Det er det grunn til å feire.
Mvh,
Lan Marie Nguyen Berg
Byråd for miljø og samferdsel
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar