Förslag till några av de viktigaste ämnen som skoleleverna kan ha på schemat:
Fantasiövning, Kreativt tänkande och agerande, Människomedkännande, Aktiva hjälpinsatser till behövande, Kroppskännedom, Meditation, Avslappning, Skog och naturvistelse och promenader, Skapande i kreativa öppna verkstäder, Oljemålning,kroki,teckning,etsning i olika tekniker,konstarbete i olika träslag, Metallarbete, gjutning i olika tekniker, b.la brons, cement m.m. mosaikarbete, dans, sällskapsdans, meditativ dans, folkdanser, svetsning, körsång, stämmsång, röstträning, scenframträdande, hur man talar inför publik, språkkunskap, interlingua det internationella hjälpspråket, latinska språk,arabiska, m.m. grannländernas språk, hemspråk, finska, mienkiäli,samiska,romani, jiddisch,musikkunskap,klassisk musikbilding,lära att spela olika instrument,resor med tema, miljökunskap,matlagning, ekologisk odling,företagskunskap,vårt levnadssätt och dess påverkan på våra liv och vår livsmiljö, förståelse för andra kulturer,handla smart,bygg upp din kropp för styrka och uthållighet,sexualkunskap,samlevnad,poesi,hur man skriver en bok,komposition av egna musikstycken,kreativa uttryck på datorn,fotokunskap,historia och geografi...............
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Elever kan även enskilt eller i mindre grupper studera hos konstnärer och andra företagare i samhället och behöver inte vara så uppbundna vid att vara i skolans lokaler och sitta på häcken så mycket. Allt teoretiskt arbete kan med stor fördel varvas med praktiskt.
SvaraRaderaInstämmer i vad som är viktigt än att kunna svenska, engelska och matematik som kärnämnen. Kunskap i allt det här gör dig till en bättre människa om du inte vill söka en stöpt karriär i massan med mammon som täckmantel.
SvaraRadera